دریافت کد بورسی
شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳

انتخابات و سردرگمی بازار بورس در سال 1403

خرداد 6, 1403
علیرضا مبصر
1003
3 دقیقه
انتخابات

در سال جاری، ریزش شاخص کل بورس در اثر ریسک‌های ژئوپلیتیک به نهایت خود رسیده است. این کاهش‌ها در حالی رخ داده که بسته شدن یا کاهش دامنه نوسان بازار در سال ۱۴۰۳ نیز در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. از ابتدای سال ۱۴۰۳، شاخص کل هم‌وزن به عنوان سبد متوسط از سهام‌های بازار حدود ۷ درصد کاهش یافته و شاخص کل نیز با کاهش ۴.۴ درصدی مواجه شده است. این در حالی است که تورم فروردین ماه در حدود ۲.۶ درصد به ثبت رسیده است.

ریسک‌های بسیاری وجود دارند که کار شاخص کل را برای صعود سخت کرده‌اند. یکی از این ریسک‌ها، ابهامات مربوط به مالیات بر عایدی سرمایه‌گذاری است. هرچند بسیاری از ابهامات در این زمینه برطرف شده است، اما این موضوع همچنان تأثیر خود را خواهد گذاشت. ریسک بعدی که در سال ۱۴۰۳ یا سال ۲۰۲۴ بازارهای مالی، به‌ویژه بازار بورس را تحت تأثیر قرار خواهد داد، انتخابات آمریکا است.

رقابت فزاینده‌ای بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها شکل خواهد گرفت و هر حزب به‌صورت جداگانه سیاست‌های خود را در قبال ایران خواهند داشت. چشم‌انداز فعالان بازار نیز بسته به نتایج انتخابات خواهد بود. اگر تحریم‌ها بر کشورمان تشدید شود، سوددهی بسیاری از شرکت‌ها با مشکل جدی مواجه خواهد شد که به‌صورت غیرمستقیم بر بازار بورس تأثیر خواهد گذاشت.
از طرفی اوضاع اقتصادی و سیاسی کشور چین تاثیر غیر مستقیمی به عنوان یکی از شرکای بزرگ اقتصادی کشورمان خواهد داشت. کشور چین که از بحران مزمن مسکن در سال های اخیر رنج میبرد در حال حاضر احتمال افزایش تنش های ژئوپلیتیکی بر سر تایوان نیز وجود دارد که در صورت وقوع درآمد نفتی ایران تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

ریسک جدید دیگری که در هفته گذشته شکل گرفت، شهادت ناگهانی رئیس‌جمهور کشورمان بر اثر سانحه هوایی بود که سرمایه‌گذاران را در سردرگمی فرو برده است. نتایج انتخابات بی‌مقدمه‌ای که در اوایل فصل تابستان ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد، بر انتظارات معامله‌گران از آینده نامعلوم بازار بورس تأثیر بسزایی خواهد داشت.

همچنین، سیاست‌های دولت چهاردهم در ازای ارز ترجیحی بر روند درآمدزایی شرکت‌های بزرگ تأثیر خواهد گذاشت که این نیز به‌صورت غیرمستقیم بورس را تحت تأثیر قرار خواهد داد.یکی از مهم‌ترین محرک‌های بازار بورس، کاهش اختلاف دلار نیما و دلار آزاد است که به رقم بالای ۳۵ درصد رسیده است. نرخ بهره بالا و فشار حداکثری سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی بر بازار بورس، موانع زیادی را برای این بازار به وجود آورده است.

در تاریخ ۶ خرداد ۱۴۰۳، صندوق‌های درآمد ثابت با خوش‌اقبالی مواجه شدند. سیاست‌های دولت چهاردهم که سکان‌دار کشور خواهد شد، در قبال قیمت‌گذاری‌ها و ادامه روند قیمت‌گذاری دستوری‌ها نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و بازار بورس را در غار بلاتکلیفی هدایت کرده است. شاخص کل بورس و اوراق بهادار با ریزش ۱۹۴۲۹ واحدی، کام سهام‌داران را تلخ کرده است.


از ابتدای سال تاکنون ۵ همت پول سرگردان جذب صندوق‌های درآمد ثابت شده است. با توجه به ناچیز بودن مالیات عایدی بر سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعم از سهامی، مختلط و یا حتی صندوق‌های کالایی برای سال جاری، احتمال می‌رود با اقبال خوبی مواجه شوند. بکر بودن صندوق‌های سرمایه‌گذاری این نوید را می‌دهد که جای رشد خوبی داشته باشند. در نهایت، بازار بورس بازاری است که در ثبات خود را ثابت کرده و عایدی خوبی را نصیب سرمایه‌گذاران می‌کند.

با این حال، با وجود تمام این چالش‌ها و ریسک‌ها، بازار بورس ایران همچنان پتانسیل‌های خود را حفظ کرده است. نقش فعالان بازار در تحلیل دقیق و اتخاذ تصمیمات هوشمندانه بیش از پیش اهمیت یافته و انتظار می‌رود که با کاهش ریسک‌های سیاسی و اقتصادی، شاخص‌های بورس بهبود یابند و فرصتی برای سرمایه‌گذاران به وجود آید. در این شرایط، توجه به انتخابات و نتایج آن، همراه با تحلیل دقیق وضعیت اقتصادی، می‌تواند راهگشای آینده‌ای روشن‌تر برای بازار بورس ایران باشد.



دیدگاه ها

یک پاسخ به “انتخابات و سردرگمی بازار بورس در سال 1403”

  1. سیده فاطمه میربزگی گفت:

    ممنون ازشما امیدوارم بورس مثبت بشه ما بتونیم سود کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *