دریافت کد بورسی
یکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳

صندوق سرمایه گذاری چیست؟ + معرفی 10 صندوق برتر

تیر 10, 1403
متین خزایی
5001
5 دقیقه

صندوق سرمایه گذاری یکی از روش های سرمایه گذاری غیر مستقیم و آسان می باشد که سرمایه گذاران بدون داشتن هرگونه دانش و تخصصی میتوانند در آن سرمایه گذاری کنند. صندوق های سرمایه گذاری در انواع کلاس دارایی در بورس تهران در حال فعالیت میباشند که در ادامه مقاله به آن میپردازیم؛ نحوه معامله صندوق های سرمایه گذاری به دو روش زیر قابل اجرا میباشد:

صندوق های سرمایه گذاری از نظر نوع معاملات به دو دسته صدور / ابطالی و ETF تقسیم میگردد و در مطالب زیر با جزییات بیشتر درباره تفاوت این تو نوع صندوق صحبت کرده ایم.

صندوق سرمایه گذاری ETF

در صندوق سرمایه گذاری ETF سرمایه گذاران بدون نیاز به مراجعه حضوری به شرکت سرمایه گذاری مورد نظر و با پنل معاملاتی کارگزاری خود میتواند نام صندوق را سرچ کرده و نسبت به خرید و فروش آن صندوق اقدام نمایند.

صندوق سرمایه گذاری صدور/ ابطالی

در صندوق های سرمایه گذاری صدور / ابطالی سرمایه گذاران برای خرید و فروش واحد های صندوق خود لازم است با مراجعه حضوری به شرکت سرمایه گذاری نسبت به خرید و فروش واحد های صندوق خود اقدام نمایند.

  1. صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت
  2. صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتی بر سپرده کالایی
  3. صندوق های سرمایه گذاری در سهام
  4. صندوق های سرمایه گذاری مختلط
  5. صندوق های سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی
  6. صندوق های سرمایه گذاری جسورانه
  7. صندوق های سرمایه گذاری پروژه ای
  8. صندوق های سرمایه گذاری زمین و ساختمان
  9. صندوق های سرمایه گذاری خصوصی
  10. صندوق های سرمایه گذاری صندوق در صندوق
  11. صندوق های سرمایه گذاری املاک و مستغلات

صندوق های سرمایه گذاری هم مانند دیگر ابزار های مالی دارای مزایا و معایبی می باشد که برای سرمایه گذار مهم میباشد درباره آنها آگاهی لازم را داشته باشند؛ در این مقاله سر بر این داریم تا به آن موارد بپردازیم.

مزایای صندوق سرمایه گذاری

  1. عدم نیاز به دانش تحلیل بازار
  2. عدم نیاز به زمان برای انجام معاملات
  3. نقد شوندگی بالا
  4. ریسک پایینتر نسبت به اوراق بهادار

معایب صندوق سرمایه گذاری

  1. بازدهی کمتر نسبت به بازار

صندوق سرمایه گذاری طلا به عنوان یکی از صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر اوراق بهادار کالایی، صرفاً گواهی سپرده های طلا را خرید و فروش میکند و عملا اکثریت دارایی خود را در گواهی سپرده طلا و شمش و همچنین اوراق مشتقه کالایی مبتنی بر طلا سرمایه گذاری میکند. با این حال قیمت صندوق های طلا با اختلاف نه چندان زیاد نسبت به طلای فیزیکی در بازار در حال معامله می‌باشد.

پلتفرم پایش به عنوان نخستین پلتفرم رهگیری پرتفوی صندوق های سرمایه گذاری با هدف جامع ترین پلتفرم در حوزه صندوق های سرمایه گذاری و ترویج سرمایه گذاری غیر مستقیم آغاز به فعالیت نمود. این پلتفرم با قابلیت های بی نظیری که دارد این امکان را به سرمایه گذاران میدهد با بررسی دقیق صندوق ها و با استفاده از فیلتر هایی مانند تغییر ترکیب دارایی های صندوق ها  تصمیمات آگانه تری بگیرند.

این پلتفرم طوری طراحی و برنامه ریزی گردیده که تمامی سرمایه گذاران و سهامدارانی که قصد سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری را دارند بتوانند از این پلتفرم استفاده نمایند

در مقایسه صندوق درآمد ثابت با صندوق طلا به مهمترین نکته ای که میتوان اشاره کرد نوع دارایی ها یا(کلاس دارایی های صندوق) میباشد. در صندوق های درآمد ثابت عمده دارایی های یک صندوق اوراق بهادار با درآمد ثابت میباشد اما عمده دارایی صندوق طلا گواهی های سپرده کلایی سکه و شمش میباشد.

تفاوت عمده این صندوق ها را میتوان به میزان بازدهی و ریسک آنها اشاره نمود که در صندوق درآمد ثابت ریسک بشدت کاهش میابد و بازدهی به میزان آن کاهش پیدا میکند درحال حاضر که این مقاله نگارش میگردد میانگین بازهی صندوق های درآمد ثابت 32% میباشد اما در صندوق های سرمایه گذاری طلا ریسک بالاتر رفته و بازدهی آن میتواند به نسبت ریسک افزایش یا کاهش یابد.

برای خرید صندوق های سرمایه گذاری ETF ابتدا باید در یک کارگزاری حساب بورسی باز کرده و سپس اقدام به خرید صندوق سرمایه گذاری مورد نظر نمایید. برای ثبت نام سریع و کلی امکانات جذاب که درمقالات قبلی به آن اشاره کرده ایم  کارگزاری هوشمند رابین با 3 پیامک ثبت نام شمارا انجام میدهد و در کمترین زمان ممکن میتوانید اقدام به خرید و فروش صندوق سرمایه گذاری خود نمایید.

در این بخش سعی بر این داشتیم 10 تا از صندوق های سرمایه گذاری برتر را به سرمایه گذاران معرفی نماییم تا باعث افزایش آگاهی بیشتر سرمایه گذاران شده و برای خرید صندوق های سرمایه گذاری آگاهانه تصمیم بگیرند. پیشنهاد ما به شما، استفاده از صندوق درآمد ثابت افق رابین می‌باشد.

در این مقاله سعی بر این داشتیم تا با معرفی انواع صندوق سرمایه گذاری و مزایا و معایب آنها باعث افزایش اگاهی سرمایه گذاران شده و با معرفی کارگزاری هوشمند رابین به عنوان یکی از بهترین کارگزاری های بورس اوراق بهادار راه را برای سرمایه گذاری روشن نموده و باعث شویم تا سرعت سرمایه گذاری افزایش یابد.



دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *