دریافت کد بورسی
شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳

گواهی سپرده سکه طلا چیست؟

اردیبهشت 29, 1403
محمدرضا بیکوردی
5041
15 دقیقه
سپرده سکه طلا

طلا به عنوان یک سرمایه ‌گذاری برجسته و پایدار به شناخته می‌ شود. ارزش ثابت و پایداری که این فلز ارزشمند در طول تاریخ به خود اختصاص داده است، باعث می‌ شود که سرمایه‌گذاران به طلا به عنوان یک منبع اصلی برای کاهش ریسک و حفظ ارزش سرمایه ‌های خود روی آورند. از طرف دیگر، سپرده سکه طلا به عنوان یک منبع تنوع موثر برای پرتفوی ‌های سرمایه‌گذاری عمل می‌کند، زیرا معمولاً ارتباط مستقیم با عواملی همچون اقتصاد جهانی یا تورم دارد و می ‌تواند در شرایط نامطمئنی اقتصادی به عنوان یک فرارگاه امن برای سرمایه‌گذاران ایفای نقش کند.

سپرده سکه طلا

گواهی سپرده کالایی سکه طلا یکی از ابزار های (اوراق بهادار) مالی است که به افراد امکان می ‌دهد در بورس کالا به خرید و فروش سکه طلا بپردازند. این گواهی، به دارندگان خود این امکان را می ‌دهد که به راحتی و بدون داشتن سکه طلا به صورت فیزیکی، در بازار سرمایه فعالیت کنند. نگهداری و خرید فیزیکی سکه طلا معایبی مانند خطرات ناشی از سرقت یا تقلب در خرید سکه را دارد، بنابراین استفاده از گواهی سپرده سکه طلا برای بسیاری از افراد مقرون به صرفه است.

این ابزار مالی افراد را قادر می‌ سازد تا به صورت آنلاین و پیوسته، به خرید و فروش سکه طلا در بورس کالا بپردازند و از خدمات انبار های بانکی معتبر برای دریافت سکه‌ های فیزیکی خود استفاده کنند. این گواهی همچنین افرادی که می‌ خواهند سکه طلا را در بورس کالا به فروش برسانند، قادر می ‌سازد که با تحویل سکه‌ های خود به انبارهای بانکی، آن ‌ها را به گواهی سپرده تبدیل کنند و به راحتی در بازار سرمایه آن را به فروش برسانند.

خرید گواهی سپرده سکه طلا نسبت به نگهداری فیزیکی آن از مزایای بسیاری برخوردار است. این گواهی ‌ها به شما امکان می‌ دهند تا بدون داشتن سکه‌ های فیزیکی، به راحتی در بازار سرمایه فعالیت کنید. از جمله مزایا، حذف شدن ریسک‌ هایی مانند سرقت یا تقلبی بودن سکه، خرید و فروش آنلاین با سرعت و سهولت بالا، و کارمزد پایین ‌تر معاملات است. همچنین، معافیت مالیاتی و شفافیت بیشتر در بازار بورس کالا از دیگر مزایای استفاده از این گواهی‌هاست.

  • امنیت بیشتر
  • سهولت در معامله
  • کاهش ریسک سرقت
  • کارمزد پایین‌تر
  • معافیت مالیاتی (مالیات بر عایدی سرمایه)
  • معاملات آنلاین و رسمی
  • شفافیت در معاملات
  • تسهیل فرایند کشف قیمت سکه

خرید گواهی سپرده کالایی سکه طلا در بازار بورس همانند سایر گواهی های سپرده کالایی نظیر پسته، زیره، شیشه، رطب مضافتی و … نیازمند داشتن کد بورسی است. در صورتی که کد بورسی و کد معاملاتی ندارید؛ می توانید با ثبت نام در کارگزاری هوشمند رابین کد بورسی و معاملاتی دریافت کنید.

پس دریافت کد بورسی و اطلاعات کاربری پنل معاملات خود از کارگزاری هوشمند رابین می تواند با جستجوی نماد سکه مورد نظر در پنل معاملاتی اقدام به معامله گواهی سپرده این فلز گرانبها نمائید. در ادامه برخی از نکات مهم و نماد های معاملاتی گواهی سپرده سکه طلا ارائه می شود.

پس از دریافت کد بورسی و معاملاتی جهت انجام معاملات لازم است تا یکی از انواع شعب بانکی که قصد تحویل سکه یا نگهداری سکه در خزانه بانک را دارید انتخاب نمائید. نمادهای معاملاتی گواهی سپرده سکه به شرح زیر است:

سپرده سکه طلا

خرید و فروش گواهی سپرده سکه طلا مشمول کارمزد ارکان مختلفی که در فرایند معاملات حضور دارند می  باشد. جدول زیر کارمزد معاملات را نمایش می دهد. برای فهم بهتر با در نظر داشتن ارزش فعلی یک سکه تمام بهار آزادی به نرخ امروز (40 میلیون تومان) مجموع کارمزد خرید و فروش گواهی سپرده سکه کالایی برابر با 100 هزار تومان خواهد بود. این مورد بیان کننده کارمزد معاملاتی بسیار پایین آن در بورس کالا می باشد درصورتی که در معاملات فیزیکی سکه طلا در بازار طلا و نزد طلا فروشان اختلاف قیمت خرید و فروش بالایی شاهد هستیم و نشان دهنده کارمزد معاملات بالا می باشد.

معاملات سکه بر خلاف معاملات سهام معاف، از مالیات نقل و انتقال می باشد.

همچنین، روزانه مبلغ 3,830 ریال هزینه انبارداری هر سکه طلا در خزانه بانک های عامل می باشد که در صورت نگهداری در 365 روز سال، هزینه ای معادل 1,397,950 ریال را در هنگام فروش باید پرداخت نمائید.

گواهی سپرده سکه طلا

بله، شما می توانید با در دست داشتن سکه تمام بهار آزادی و مدارک هویتی خود با مراجعه به بانک های عامل که توسط بورس کالا مشخص گردیده اند ضمن تحویل سکه خود به خزانه بانک و پرداخت هزینه ناچیز عیارسنجی و ارزشیابی سکه، قبض انبار دریافت نمائید. این قبض همان گواهی سپرده کالایی می باشد که پس از یک روز کاری از زمان تحویل سکه به خزانه، به نام فرد صادر می شود. پس از دریافت گواهی سپرده سکه خود می توانید آن را با مراجعه حضوری به شعب کارگزاری های بورس و یا از طریق سامانه معاملات کارگزاری به فروش برسانید.

زمان معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا به شرح زیر می ‌باشد:

08:45 الي 09:00 دوره پيش گشايش: که در این دوره معامله ای صورت نمی‌گیرد و تنها امکان ثبت سفارش یا اصلاح سفارش وجود دارد.

9:00 الي 15:00دوره معاملات پیوسته: سفارشات در این دوره با یکدیگر اصطلاحاً مَچ می ‌شوند و معاملات صورت می‌ گیرند.

توجه داشته باشید که جهت سفارش گذاری خرید و فروش گواهی سپرده سکه طلا در سامانه معاملات، ارزش هر برگه گواهی سپرده طلا برابر با 0.01 یک سکه است. بنابراین برای خرید یک سکه تمام بهار آزادی باید 100 گواهی سپرده خریداری نمائید. یا اگر قصد خرید 2 سکه دارید با 200 گواهی سپرده خریداری نمائید.

به عبارتی دیگر، هر مقدار سکه که قصد خرید آن را دارید در عدد 100 ضرب کنید و نتیجه مقدار سفارشی است که در سامانه معاملات باید ثت کنید. دقت کنید که همگی سفارشات باید مضربی از عدد 100 باشد بنابراین شما نمی توانید نصف یا یک سوم، یک سکه تمام بهار آزادی را خریداری نمائید. اگر سرمایه شما برای خرید یک سکه طلا تمام بهار کافی نیست می تواندی به سرمایه گذاری در صندوق های طلایی روی آورید.

گواهی سپرده سکه طلا چیست؟

این گواهی به عنوان یه اوراق بهادار که پشتوانه آن سکه تمام  بهار آزادی می باشد در بورس کالا خرید و فروش می گردد.

نحوه خرید و فروش گواهی سپرده سکه طلا چگونه است؟

معاملات گواهی سکه طلا در بازار سرمایه و در بورس کالا با داشتن کد بورسی و کد معاملاتی از طریق پنل های معاملاتی کارگزاران و یا مراجعه حضوری انجام می گردد.

هر سکه در معاملات برابر چند گواهی سپرده است؟

 هر سکه در سامانه معاملات برابر 100 گواهی سپرده کالایی است. بنابراین برای خرید یک سکه باید حجم سفارش شما  برابر با 100 باشد و همواره حجم سفارشات باید مضربی از 100 باشند.

در این مقاله ضمن معرفی گواهی سپرده سکه طلا، به مزایای خرید و فروش این نوع اوراق بهادار پرداختیم. همچنین نحوه خرید و فروش گواهی سپرده سکه طلا و نحوه دریافت کد بورسی و معاملاتی ارائه شد و در نهایت نکات مهم مربوط به معاملات این نوع گواهی کالایی را بیان کردیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد. در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهام می توانید در انتهای این مطلب سوالات خود را مطرح کنید.



دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *