دریافت کد بورسی
شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳

تحلیل بنیادی کپارس (شرکت کاشی پارس)

خرداد 6, 1403
محمدرضا بیکوردی
3020
10 دقیقه
کپارس

کپارس

در سال‌های گذشته، کشورهای ایتالیا، اسپانیا و ترکیه در رتبه‌های اول تا سوم تولید و صادرات کاشی قرار داشتند. با امکان ورود چین به بازارهای جهانی و شروع رقابت در این زمینه، چین توانسته است جایگاه سوم را در تولید و صادرات کاشی به دست آورد. در ایران نیز شرکت‌های زیادی در این صنعت مشغول به کار هستند که در تحلیل امروز به بررسی شرکت کاشی پارس (کپارس) می‌پردازیم.

کاشی به قطعه‌ای از سنگ‌ های مصنوعی اطلاق می‌شود که ابعاد آن از نظر طول و عرض متفاوت بوده و دارای ضخامتی حدود چند میلیمتر است. روی یکی از سطوح آن از شیشه‌ های صاف و صیقلی تشکیل شده است. کاشی از دو بخش اصلی تشکیل شده است: بدنه و لعاب. این نوع مواد ساختمانی برای تزیینات داخلی و خارجی ساختمان‌ها، همچنین به منظور بهداشت و عایق‌سازی در موارد مختلف استفاده می‌شود.

شرکت کاشی پارس، در تیر ماه سال 1352 به صورت شرکت سهامی عام تأسیس شد و از تاریخ 1356/01/15 شروع به بهره برداری نموده است. سهام این شرکت در اسفند ماه سال 1373 در بورس اوراق بهادار تهران درج و با نماد “کپارس” قابل معامله می باشد.

  موضوع فعالیت شرکت طبق اساسنامه عبارت است از، تأسیس کارخانه به منظور تولید انواع کاشی و فرآورده های مشابه و انجام هرگونه عملیات یا معاملاتی که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم به موضوع شرکت مربوط باشد. در دوره مورد بررسی، فعالیت اصلی شرکت، تولید انواع کاشی و سرامیک های دیواری و پرسلان می باشد که این محصولات در بازار داخلی و خارجی با برندهای “پارس”، “پارس میداس”، “پارس آرسس” عرضه می شود.

  ظرفیت اسمی شرکت برابر با 6/3 میلیون متر مربع از انواع کاشی های دیواری و پرسلان لعابدار می باشد. در 12 ماهه منتهی به اسفند 1402، مجموع تولیدات شرکت برابر با 6/1 میلیون متر مربع انواع کاشی و سرامیک بوده است که میزان قابل توجه تولید را نسبت به ظرفیت اسمی  گزارش می دهد.

سهامدار راهبردی کاشی پارس، شرکت صنایع کاشی و سرامیک سینا (کساوه)، می باشد. سهامدار عمده کساوه نیز شرکت گسترش صنایع معدنی کاوه پارس می باشد که مالکیت آن در اختیار بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است. در نتیجه کپارس به عنوان واحد نهایی گروه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی شناخته می شود.

ساختار مالکیتی کپارس

ساختار مالکیتی شرکت و ارزش بازار کپارس

محل فعالیت و نسبت‌های مالی کپارس

در تصویر زیر به شکلی جامع، آمار تولید و فروش شرکت کپارس را مورد بررسی قرار داده‌ایم:

تولید و فروش کپارس

رشد سود عملیاتی شرکت کپارس در سال 1402 متأثر از رشد 20 %در تولید و افزایش 26 % فروش محصولات در کنار افزایش نرخ فروش بوده است. در سال 1402، 63 % فروش در داخل کشور صورت گرفته است و مابقی صادرات به کشور عراق می باشد. به طور میانگین در 5 سال اخیر، 55 % فروش کپارس در داخل کشور رقم خورده است. باید در نظر داشت استراتژی فروش شرکت به گونه ای است که شاهد تخفیفات بالایی در محصولات هستیم. این مورد به طوری است که در سال مالی 1402، 10 % از کل فروش، شامل تخفیف گردیده. به طور میانگین در 5 سال اخیر  شاهد 5 % تخفیف در فروش هستیم.

کاشی های پرسلان دارای نرخ فروش بالاتری در مقایسه با کاشی های دیواری هستند. نرخ فروش کاشی های پرسلان صادراتی به طور میانگین در 5 سال اخیر، 10 % پایین تر از  نرخ فروش داخلی محصولات مشابه می باشد. همچنین نرخ کاشی های دیواری صادراتی به طور میانگین 3 % پایین تر از  نرخ داخلی، قیمت گذاری شده اند. کاهش حاشیه سود های شرکت عمدتاً متأثر از افزایش بهای تمام شده می باشد.

خرید مواد اولیه بر اساس نظر کمیسیون معاملات شرکت و با درنظر داشتن پایین ترین قیمت و بهترین کیفیت به همراه بهترین شرایط پرداخت صورت می گیرد. عمده مواد اولیه از منظر مقدار مصرف مربوط به مواد اولیه بدنه، شامل خاک و سیلیس می باشد. از منظر ارزش ریالی مواد خریداری شده، 33 % مبلغ بهای تمام شده مربوط به مواد بسته بندی (شامل پالت، نایلون و کارتن)، 40 % مربوط به رنگ و لعاب (لعاب، فیریت، سیلیکات و …)، 24 % مواد اولیه بدنه می باشد. عمده هزینه های سربار مربوط به مواد غیر مستقیم تولید، استهلاکات و حقوق و دستمزد است.

رشد نرخ خرید مواد اولیه به دلیل تورم فشار هزینه موجود در اقتصاد کشور بوده است. که از این بابت شرکت مجبور به خرید مواد با نرخ های بالاتر شده است. با در نظر داشتن نرخ دلاری مواد، همچنان شاهد افزایش نرخ خرید مواد مصرفی هستیم.

* واحد رنگ و لعاب و مواد اولیه بدنه کیلوگرم / ریال و واحد مواد بسته بندی متغییر بر حسب ریال است.

سال مالی شرکت منتهی به دی ماه است. فروش محصولات از طریق نمایندگان و عاملین فروش در سراسر کشور انجام می‌شود و صادرات عمدتاً به عراق صورت می‌گیرد. با توجه به ظرفیت تولیدی شرکت، پیش‌بینی می‌شود علاوه بر افزایش نرخ محصولات در سال‌های آینده، تولید نیز از نظر مقداری رشد کند.

متوسط افزایش نرخ فروش محصولات برای سال مالی 1403، که سه ماه از آن گذشته، 30% در نظر گرفته شده است. همچنین انتظار می‌رود نرخ خرید مواد اولیه افزایش یابد. این موارد و شرایط اقتصادی کشور در سال 1403 باعث کاهش حاشیه سود شرکت می‌شود.

با توجه به اینکه به طور میانگین حدود 8 % از کل فروش مربوط به تخفیفات است، احتمال افزایش تخفیفات فروش در سال 1403 وجود دارد. نرخ مالیاتی مؤثر نیز برابر با 17% در نظر گرفته شده است.

در نهایت با مفروضات محتاطانه در نظر گرفته شده، برای اسال مالی 1403 برآورد سود خالص 1,719 ریالی به ازای هر سهم و نسبت قیمت به سود پیشرو  6/2 واحدی انتظار می رود.

تحلیل بنیادی شرکت کپارس – پیش بینی سود شرکت برای سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴

تمامی اطلاعات موجود در این گزارش، با رعایت بی‌طرفی و استقلال توسط تیم تحلیل رابین تهیه شده و هیچ‌گونه تداخل یا تأثیری از سوی دیگر بخش‌های سازمان در ایجاد نتایج، ادبیات و اظهارنظر های این گزارش وجود ندارد. این محتوا به منظور تبیین تغییرات متغییرهای اثرگذار و ریسک‌های موجود در بازار و تأثیر آنها بر سودآوری شرکت‌ها منتشر می گردد و هیچ‌گونه توصیه ‌ای جهت خرید یا فروش را شامل نمی ‌شود.



دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *