دریافت کد بورسی
یکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳

تحلیل بنیادی کساوه (شرکت کاشی سرامیک سینا)

مرداد 10, 1403
محمدرضا بیکوردی
3023
9 دقیقه
تحلیل بنیادی کساوه

در تحلیل بنیادی کساوه (شرکت صنایع کاشی و سرامیک سینا) میتوانید از تمام اطلاعات این شرکت مطلع شوید، در سال 1367 به صورت شرکت سهامی خاص تأسیس شد و فعالیت خود را با ظرفیت اسمی 4 میلیون متر مربع کاشی دوپخت دیوار در سال 1374 آغاز کرد. سهام این شرکت در مهر ماه سال 1378 در بورس اوراق بهادار تهران درج و با نماد “کساوه” قابل معامله می‌باشد.

کاشی به قطعه‌ای از سنگ‌های مصنوعی اطلاق می‌شود که ابعاد آن از نظر طول و عرض متفاوت بوده و دارای ضخامتی حدود چند میلیمتر است و روی یکی از سطوح آن از شیشه‌های صاف و صیقلی تشکیل شده است. کاشی از دو بخش اصلی بدنه و لعاب تولید می گردد و به‌عنوان یک ماده ساختمانی، برای تزئینات داخلی و خارجی ساختمان‌ها، همچنین به منظور بهداشت و عایق‌سازی در موارد مختلف استفاده می‌شود. در سال‌های گذشته، کشورهای ایتالیا، اسپانیا و ترکیه در رتبه‌های اول تا سوم تولید و صادرات کاشی قرار داشتند، اما با ورود چین به بازارهای جهانی و شروع رقابت، چین توانسته است جایگاه سوم را در تولید و صادرات کاشی به دست آورد.

شرکت صنایع کاشی و سرامیک سینا، در سال 1367 به صورت شرکت سهامی خاص تأسیس شد و فعالیت خود را با ظرفیت اسمی 4 میلیون متر مربع کاشی دوپخت دیوار در سال 1374 آغاز کرد. سهام این شرکت در مهر ماه سال 1378 در بورس اوراق بهادار تهران درج و با نماد “کساوه” قابل معامله می‌باشد. محل فعالیت کارخانه در شهر ساوه، شهر صنعتی کاوه واقع شده است. موضوع فعالیت شرکت طبق اساسنامه، شامل ساخت چینی آلات، کاشی، سرامیک، سایر مصالح ساختمانی مشابه و همچنین انواع فرآورده های نسوز می باشد که اصلی‌ترین محصولات تولیدی در دوره مورد بررسی عبارتند از انواع کاشی‌های پرسلان، دیواری، کف، چینی بهداشتی و گرانول.

ارزش بازار شرکت کساوه به دلار

ظرفیت اسمی شرکت برابر با 9 میلیون متر مربع از انواع کاشی‌های دیواری، پرسلان و کف و 2,700 تن از انواع چینی بهداشتی  می‌باشد. در 12 ماهه منتهی به اسفند 1402، مجموع تولیدات شرکت برابر با 8.4 میلیون متر مربع انواع کاشی و سرامیک بوده که نشان‌دهنده تولید قابل‌توجهی نسبت به ظرفیت اسمی است. فروش صادراتی به کشورهای روسیه، عراق، آسیای میانه و جنوب خلیج فارس صورت گرفته است.

ساختار مالکیتی شرکت کاشی سرامیک سینا

سهامدار اصلی کساوه، شرکت گسترش صنایع معدنی کاوه پارس (سهامی خاص) است به طوری که که سهامدار این شرکت، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی می‌باشد. همچنین کساوه مالکیت 52% از سهام شرکت کاشی پارس (کپارس) را در اختیار دارد.

شرکت کاشی سرامیک سینا با نماد کساوه در شهر ساوه زیر نظر استان مرکزی درحال فعالیت میباشد و در حال حاضر کارخانه مرکزی در شهر ساوه میباشد.

طرح توسعه شرکت کاشی های پرسلانی سایز بزرگ (که در حال حاضر بیشترین ارزش افزوده را در این صنعت دارند) از سال 1400 شروع گردیده اما نیاز به سرمایه گذاری بالا و محدودیت های ناشی از تحریم در تأمین دستگاه ها و تجهیزات موردنیاز باعث شده تا کنون این پروژه پیشرفتی نداشته باشد. لذا طبق برآورد شرکت انتظار می رود این طرح تا پایان سال 1404 با هزینه انتظاری 459 میلیارد تومانی به بهره برداری برسد. این طرح در کارخانه قزوین اجرا می گردد.

مرحله دیگری از تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی مربوط به محاسبه نسبت‌های مالی است. نسبت‌های مالی از تقسیم ارقام موجود در صورت‌های مالی بر یکدیگر به دست می‌آیند. به عبارتی نسبت‌های مالی ارقام موجود در صورت‌های مالی را به زبان ساده‌تر و قابل فهم بیان می‌کنند. در این بخش نگاهی بر نسبت های مالی کساوه خواهیم داشت.

در تحلیل بنیادی کساوه مهمترین بخش در بررسی بنیادی هر شرکتی عوامل مهمی همچون میزان تولید، میزان فروش، و مقایسه دوره ای تولید و فروش از اهمیت بالایی برخوردار میباشد، چراکه یکی از عوامل رشد و پیشرفت شرکت میزان تولید و فروش شرکت میباشد و مستقیما بر سود سازی شرکت تاثیر گذار میباشد. در این بخش به بررسی میزان تولید و فروش شرکت به صورت ماهیانه و سالیانه می پردازیم.

نرخ فروش ریالی محصولات کساوه در سال‌های اخیر به دلیل تورم و جبران افزایش هزینه های تولید،  صعودی بوده است. یکی از نقاط قوت صنعت کاشی و سرامیک رقابتی بودن قیمت‌گذاری و عدم دخالت دولت در این صنعت است. بنابراین نرخ فروش محصولات بر اساس شرایط بازار (عرضه و تقاضا) توسط هیئت مدیره شرکت‌ها و با هماهنگی انجمن صنفی کاشی و سرامیک تعیین می‌شود

فروش شرکت کساوه به دلار

یکی از عوامل موثر بر فروش کاشی و سرامیک، افزایش ساخت و ساز است. متاسفانه به دلیل افزایش هزینه‌های ساخت و ساز و افزایش عمومی قیمت‌ها، بازار ساختمان دچار رکود شده است. هرچند شرکت‌های کاشی و سرامیک توانسته‌اند این کاهش تقاضا را با تغییر استراتژی‌های فروش خود جبران کنند. با این حال، رشد ساخت و ساز همچنان به عنوان یک عامل کلیدی در افزایش تولید و فروش صنعت کاشی و سرامیک باقی می‌ماند.حدود 45% از فروش کساوه در بازار داخلی و 55% به صورت صادراتی به کشورهای عراق روسیه و آسیای میانه انجام می‌شود.

چهار طبقه اصلی بهای تمام شده محصولات شرکت کاشی سرامیک سینا با نماد کساوه عبارتند از: مواد اولیه بدنه، مواد اولیه رنگ و لعاب، مواد اولیه بسته‌بندی و سایر مواد اولیه. از منظر مقداری، “خاکبیشترین وزن را در بهای تمام شده دارد و سهم 22 درصدی در ترکیب بهای تمام شده از منظر ریالی دارد. لعاب با اینکه سهم 2 درصدی از منظر مقداری دارد، از لحاظ ارزش ریالی مواد مصرفی سهم 46 درصد را به خود اختصاص داده است.

مواد اولیه اصلی مورد نیاز شرکت کساوه از داخل کشور تأمین می‌گردد و برخی از مواد همچون رنگ از کشورهای خارجی وارد می‌شود. نرخ خرید مواد اولیه از طریق کمیسیون معاملات شرکت، که بهترین کیفیت و پایین‌ترین قیمت را در نظر می‌گیرد، تعیین می‌شود.

در بخش “درآمدهای غیر عملیاتی” سود مورد انتظار 1403 کپارس لحاظ گردیده است. همچنین محدودیت های انرژی اعم از قطعی برق و گاز در فصول گرم و سرد سال نیز در تحلیل ها گنجانده شده است.

با مروری بر شاخص های کلان و بررسی نرخ دلار آزاد و دلار نیما و همچنین نرخ تروم در محاسبه سود و زیان شرکت به ما کمک میکند.

در تحلیل بنیادی کساوه (شرکت صنایع کاشی و سرامیک سینا) با فروش ۴۲ میلیون دلاری و ۱.۶ همت (هزار میلیارد تومان) سال مالی ۱۴۰۲ خود را به پایان رساند. در بهار ۱۴۰۳ فروش فصلی شرکت ۲۶٪ نسبت به دوره مشابه گذشته خود افزایش یافته است که این مورد عمدتاً حاکی از افزایش نرخ فروش محصولات می‌باشد.

با مفروضات در نظر گرفته شده در تحلیل بنیادی کساوه برای سال مالی ۱۴۰۳ پیش‌بینی می‌شود این شرکت به ازای هر سهم، ۳.۶۴۴ ریال سود محقق نماید. همچنین با در نظر داشتن قیمت فعلی این نماد در بازار، نسبت قیمت به سود پیشرو (P/E Forward) کساوه برابر با ۴.۶ واحد می‌باشد و نشان دهنده پایین بودن این نسبت در مقایسه با میانگین صنعت کاشی است.



دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *