دریافت کد بورسی
شنبه ۰۹ تیر ۱۴۰۳

مسعود پزشکیان کیست؟

خرداد 20, 1403
متین خزایی
5054
۲ دقیقه
مسعود پزشکیان

دکتر مسعود پزشکیان (Masoud Pezeshkian)، سیاستمدار و پزشک ایرانی که در حال حاضر کاندیدای ریاست جمهوری اسلامی ایران میباشد؛ دکتر مسعود پزشکیان پیش تر به عنوان نماینده مجلس در حوزه انتخابی تبریز، آذرشهر و اسکو آغاز به کار نمود.

ریاست جمهوری

پس از اعلام اسامی کاندیدای ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان، نام مسعود پزشکیان در بین اسامی 6 نفره کاندیدای ریاست جمهوری میباشد.

نام مسعود پزشکیان در دو دوره در سالهای 1392 و 1400 در بین کاندیدای ریاست جمهوری بود، که در سال 1392 با تایید صلاحیت توسط شورای نگهبان به نفع آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی کناره گیری نمود. وی برای انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت نشد و نتوانست در کارزار انتخابات شرکت کند.

به گفته ایسنا، دکتر مسعود پزشکیان متولد 7 مهرماه 1333 میباشد و دارای مدرک دکترای حرفه ای پزشکی و تخصص جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز و همچنین فوق تخصص جراحی قلب از دانشگاه علوم پزشکی ایران است.

مسعود پزشکیان از دوره پزشکی تا نماینده مجلس

مسعود پزشکیان

دکتر مسعود پزشکیان پس از اتمام دوره فوق تخصص جراحی قلب در سال 1372، در بیمارستان شهید مدنی تبریز مشغول به خدمت حرفه ای شد. تا اینکه در سال 1373 در دوره ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی به ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز منصوب شد. فعالیت های اثر بخش دکتر پزشکیان در دوره ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز و انعکاس آن در سطح ملی، آذربایجان شرقی و تبریز را در کانون توجه ساستگذاران و متخصصان سلامت و سایر بخش ها قرار داد.

وزارت بهداشت

دکتر مسعود پزشکیان، نهایتا در دور دوم ریاست جمهوری آقای خاتمی باتوجه به درایت و شایستگی های علمی و مدیریتی و همچنین تعهد و اخلاص، توسط ریاست جمهوری  جهت تصدی وزارت بهداشت به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و از مجلس رای اعتماد گرفت.

دستاورد های چهارساله پزشکیان در مقام وزارت بهداشت:

  • ترجيح اولويت اقشار آسيب پذير در ارايه خدمات بهداشتی و درمانی؛
  •  تصويب و اجرای قانون بيمه روستايی و دادن دفترچه بيمه برای نزديک به ۲۵ ميليون روستايی شهرهای زير ۲۰هزار نفر جمعيت؛
  • تصويب و اجرای قانون بيمه بستری؛
  • افزايش تقريبا دو برابری بودجه وزارت بهداشت و درمان با همکاری و کمک مجلس؛
  • راه اندازی طرح پزشک خانواده؛
  • ايجاد اشتغال برای تمام پزشکان عمومی و کادر پيراپزشکی؛
  • تغيير روند تحقيقات و ارزيابی مستمر علمی بخش آموزش؛
  • افزايش مقالات خارجی
  • ارايه طرح بيمه افراد بی بضاعت، که امکان پرداخت هزينه های درمان را ندارند و توسط هيچ ارگان
  • يا سازمانی بيمه نشده اند، روی تخت و تلاش برای تصويت و اجرای آن
  • بيمه تصادفات
  • طرح اورژانس و نوسازی ناوگان آمبولانس های کل کشور

دکتر پزشکیان در دوره وزارت خود با مشکلات عدیده ای از جمله طرح جدایی آموزش از بهداشت و ادغام آن با وزارت علوم، که با تلاش های فراوان مانع از این اتفاق شدند.

مسعود پزشکیان مجلس شورای اسلامی

فعالیت پزشکی دکتر مسعود پزشکیان علارغم منافع مالی و آسایش ایشان تمام آن چیزی نبود که ایشان میخواست، مشکلات منطقه و مردم موجب شد دکتر پزشکیان در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت نام کنند و با رای حدکثری به مجلس راه یابد و به عنوان نماینده مردم محترم تبریز، اسکو و آذرشهر انتخاب گردد و تا هم اکنون به عنوان نماینده آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی برای خدمت به مردم تلاش نماید.

سخن پایانی

دکتر مسعود پزشکیان، از شروع انقلاب اسلامی دست از تلاش و خدمت رسانی بر نداشته و به عنوان فوق تخصص جراح قلب، وزیر بهداشت، نماینده مجلس شورای اسلامی و هم اکنون کاندیدای ریاست جمهوری اسلامی ایران در تلاش است برای آبادانی جمهوری اسلامی ایران خدمت رسانی نماید.



دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *