دریافت کد بورسی
شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳

تحلیل بنیادی کحافظ (شرکت کاشی و سرامیک حافظ)

تیر 2, 1403
محمدرضا بیکوردی
3022
۱۰ دقیقه
کحافظ

کاشی به قطعه‌ای از سنگ‌های مصنوعی اطلاق می‌شود که ابعاد آن از نظر طول و عرض متفاوت بوده و دارای ضخامتی حدود چند میلیمتر است و روی یکی از سطوح آن از شیشه‌های صاف و صیقلی تشکیل شده است. کاشی از دو بخش اصلی بدنه و لعاب تولید می گردد و به‌عنوان یک ماده ساختمانی، برای تزئینات داخلی و خارجی ساختمان‌ها، همچنین به منظور بهداشت و عایق‌سازی در موارد مختلف استفاده می‌شود.

در سال‌های گذشته، کشورهای ایتالیا، اسپانیا و ترکیه در رتبه‌های اول تا سوم تولید و صادرات کاشی قرار داشتند، اما با ورود چین به بازارهای جهانی و شروع رقابت، چین توانسته است جایگاه سوم را در تولید و صادرات کاشی به دست آورد.

کحافظ

شرکت کاشی و سرامیک حافظ (کحافظ)، در فروردین ماه سال 1355 به صورت شرکت مسئولیت محدود تأسیس شد و فعالیت خود را با احداث کارخانه‌ای به وسعت ۴۱ هکتار در نزدیکی شهر شیراز آغاز کرد. سهام این شرکت در آذر ماه سال 1378 در بورس اوراق بهادار تهران درج و با نماد “کحافظ” قابل معامله می‌باشد. محل فعالیت کارخانه کحافظ در شهر زرقان، استان فارس واقع شده است.

موضوع فعالیت کحافظ طبق اساسنامه، شامل احداث، خرید، نصب و راه‌اندازی و بهره‌برداری از کارخانجات ساخت انواع کاشی و سرامیک، وسایل بهداشتی و چینی و صنایع جانبی و وابسته است. اصلی‌ترین محصولات تولیدی در دوره مورد بررسی عبارتند از انواع کاشی‌های پرسلان، دیواری و کف.

ظرفیت اسمی کحافظ برابر با 7.5 میلیون متر مربع از انواع کاشی‌های دیواری، پرسلان و کف می‌باشد. در 12 ماهه منتهی به اسفند 1402، مجموع تولیدات شرکت برابر با 8.4 میلیون متر مربع انواع کاشی و سرامیک بوده که نشان‌دهنده تولید قابل‌توجهی نسبت به ظرفیت اسمی است. فروش صادراتی به کشورهای روسیه، عراق، آسیای میانه و جنوب خلیج فارس صورت گرفته است. سهامدار اصلی کحافظ، گروه سرمایه‌گستر آسیا (سهامی خاص) می‌باشد که نشان‌دهنده مالکیت بخش خصوصی در کحافظ است. همچنین گروه سرمایه‌گستر آسیا در شرکت فناوری ارتباطات و اطلاعات شاتل (شاتل) نیز سرمایه‌گذاری نموده است.

ارزش بازار کحافظ به میلیون دلار

نسبت‌های مالی شرکت کحافظ

در تصویر زیر، می‌توانید نسبت‌های مالی مختلف شرکت کاشی و سرامیک حافظ (کحافظ) را مطالعه کنید.

نسبت های مالی کحافظ

رشد سود عملیاتی کحافظ در سال 1402 متأثر از افزایش تولید و فروش به موازات افزایش نرخ فروش مجصولات بوده است. سهم فروش داخلی برابر با  75% و صادراتی برابر با 25% بوده است. فروش های صادراتی به صورت تحویل درب کارخانه است و عمدتاً به کشورهای عراق، ارمنستان، گرجستان، قطر، پاکستان و افغانستان صورت می گیرد. دلار حاصل از صادرات نیز با نرخ نیما تسعیر می گردد.

نرخ ریالی محصولات صادراتی عمدتاً کمتر از نرخ فروش داخلی می باشد و دارای روند با ثبات و قابل پیش بینی نیستند همچنین نرخ گذاری در این شرکت با در نظر گرفتن مصوبات انجمن کاشی و سرامیک ایران، ظرفیت بازار، قیمت محصولات مشابه و بهای تمام شده محصولات، پس از تأیید هیئت مدیره نهایی می گردد.

خاک و لعاب اصلی ترین مواد تشکیل دهنده کاشی و سرامیک کحافظ هستند به نحوی که به ترتیب 23% و 22% از ترکیب بهای تمام شده مواد مستقیم کحافظ را به خود اختصاص می دهد. سربار ساخت با سهم 35%، مواد مستقیم 57% و حقوق و دستمزد مستقیم نیز با سهم 8% مجموعه بهای تمام شده شرکت را تشکیل می دهند. نرخ خرید مواد اولیه اعم از خاک و لعاب در سال های گذشته هم به صورت ریالی و هم دلاری  روندی افزایشی را طی کرده است.

لازم به ذکر است که خرید مواد اولیه بر اساس آیین نامه معاملات شرکت کحافظ و رعایت صرفه و صلاح با خرید کمترین نرخ و بهترین کیفیت صورت می گیرد.

سال مالی شرکت منتهی به اسفند ماه میباشد. کحافظ در تاریخ 1402/10/12 با تحصیل میزان بیشتری  از سهام زیر مجموعه خود (شرکت ریوان سرام) مالکیت 98% این شرکت را در اختیار خود قرار داد. ریوان سرام در حوزه خرید و فروش انواع کاشی و سرامیک فعالیت می نماید.

شرکت کاشی حافظ، بیشترین میزان تولیدات و نرخ فروش محصولات را در بین رقبای بورسی خود در اختیار دارد. همچنین با توجه به استراتژی شرکت، هدف تولید انبوه را در دستور کار ندارد بلکه تمرکز  آن  در تولید کاشی های پرسلانی در ابعاد 100 * 100 سانتی متر می باشد که چنین کاشی هایی در صنعت، بیشترین ارزش افزوده را به ارمغان می آورند. از طرفی فروش های صادراتی با نرخ دلار نیما تسعیر می گردد و پیش بینی می شود در سال 1403 شاهد افزایش نرخ دلار نیما و قرارگیری نرخ متوسط آن در محدوده 45 هزار تومان باشیم.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته انتظار افزایش چشمگیر در میزان تولیدات را نداریم بلکه افزایش مبلغ فروش عدمتاً ناشی از افزایش نرخ فروش محصولات برای 2 سال اآتی خواهد بود. که شاهد فروش 2 هزار میلیارد تومانی برای سال 1403 و سودسازی 683 ریالی به ازای هر سهم خواهیم بود. با این وجود، نسبت قیمت به سود پیشرو کحافظ برابر با  3.9 واحد است که  می تواند مورد توجه سرمایه گذاران برای بررسی های بیشتر واقع گردد.

مفروضات تحلیل کحافظ


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *