دریافت کد بورسی
شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳

تحلیل بنیادی کلوند (شرکت صنایع کاشی و سرامیک الوند)

خرداد 12, 1403
محمدرضا بیکوردی
3021
11 دقیقه
کلوند
کلوند

کاشی به قطعه‌ای از سنگ‌ های مصنوعی اطلاق می‌شود که ابعاد آن از نظر طول و عرض متفاوت بوده و دارای ضخامتی حدود چند میلیمتر است. روی یکی از سطوح آن از شیشه‌ های صاف و صیقلی تشکیل شده است. کاشی از دو بخش اصلی تشکیل شده است: بدنه و لعاب. این نوع مواد ساختمانی برای تزیینات داخلی و خارجی ساختمان‌ها، همچنین به منظور بهداشت و عایق‌سازی در موارد مختلف استفاده می‌شود.

در سال‌های گذشته، کشورهای ایتالیا، اسپانیا و ترکیه در رتبه‌های اول تا سوم تولید و صادرات کاشی قرار داشتند. با امکان ورود چین به بازارهای جهانی و شروع رقابت در این زمینه، چین توانسته است جایگاه سوم را در تولید و صادرات کاشی به دست آورد.

شرکت صنایع کاشی و سرامیک الوند به شناسه ملی 10100982040 در تاریخ 1363/04/20 به صورت شرکت سهامی خاص و با نام کاشی پارس نو به شماره ثبت 53063 در اداره ثبت شرکت ها ومالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید. سهام این شرکت در بازار سرمایه با نماد”کلوند”  قابل معامله می باشد.

موضوع فعالیت شرکت طبق اساسنامه عبارت است از، تولید انواع کاشی، ظروف چینی و سرامیکی، انواع لعاب  و فرآورده های مشابه و وابسته، مشارکت در سایر شرکت ها از طریق تأسیس یا خرید یا تعهد سهام شرکت های جدید یا شرکت های موجود. فعالیت اصلی شرکت در دوره مورد بررسی عبارت است از تولید انواع کاشی و سرامیک دیواری، کف و پرسلان.

  کلوند دارای 3 خط تولید برای محصولات کاشی دیواری با ظرفیت اسمی، 3/1 میلیون متر مربع، کاشی کف با ظرفیت اسمی سالیانه 2/8 میلیون متر مربع و کاشی پرسلان با ظرفیت اسمی سالیانه 3 میلیون متر مربع می باشد. مجموع ظرفیت اسمی تولیدی شرکت برابر با  8/9 میلیون متر مربع می باشد.

  سهامدار عمده کاشی الوند، شرکت سرمایه گذاری صدر تأمین (تاصیکو) می باشد از طرفی سهامدار عمده تاصیکو نیز شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) می باشد. بنابراین کلوند به عنوان واحد فرعی تاصیکو و واحد نهایی شستا شناخته می شود.

کلوند

در تصویر زیر، به بررسی جامع محل فعالیت شرکت کلوند و نسبت‌های مالی آن از قبیل ارزش بازار، بازده حق.ق صاحبان سهام، نسبت جاری، حاشیه سود خالص و … می‌پردازیم.

رشد سود عملیاتی شرکت در سال 1402 متأثر از رشد 3/4 %در فروش و افزایش نرخ فروش محصولات بوده است. در سال 1402، 82 % فروش در داخل کشور صورت گرفته است و مابقی صادرات به کشور عراق و آسیای میانه می باشد. به طور میانگین در 5 سال اخیر، 88 % فروش شرکت در داخل کشور رقم خورده است.نرخ فروش محصولات صادراتی به گونه ای تعیین می شود که عاملین پخش و نمایندگان فروش داخلی انگیزه ای برای صادرات نداشته باشند.

کاشی های پرسلانی دارای نرخ فروش بالاتری در مقایسه با کاشی های کف و دیواری هستند. نرخ فروش ریالی کاشی های پرسلان صادراتی در سال های اخیر، بین 8 تا 20 درصد  پایین تر از  نرخ فروش داخلی محصولات مشابه می باشد. ثبات و افزایش در حاشیه سود های شرکت عمدتاً متأثر از کنترل نرخ خرید موادو اولیه و بهای تمام شده می باشد که این مورد توسط خرید و نگهداری مواد اولیه در انبار صورت می گیرد.

نحوه فروش محصولات به سه صورت برند، مونوپلی (محصول انحصاری نماینده با برند الوند) و برند الوند برای توزیع در سراسر کشور به نمایندگان فروش شرکت عرضه می گردد.به طور کلی شرکت های تولید کننده کاشی در حال رقابت بر فروش محصولات با ارزش افزوده بالاتر به خصوص محصولات پرسلانی، در ابعاد بزرگ تر (100*100 سانتی متر) می باشند. بنابراین یکی از ریسک هایی که در حال حاضر در این صنعت تأثیر گذار است،

رقابت بر سر نرخ فروش محصولات می باشد. برخی از شرکت ها با هدف حفظ بازار و معرفی محصولات پرسلانی جدید خود اقدام به اعطای تخفیفات بالایی می نمایند ( به طوری که در برخی از شرکت ها 10% از کل فروش شامل تخفیف شده است).

خرید مواد اولیه مطابق آیین نامه معاملات شرکت از طریق کمیته کارشناسی شامل بهترین کیفیت، پایین ترین قیمت و مناسب ترین شرایط پرداخت انجام می گیرد. با توجه به عدم ثبات وضعیت تأمین مواد اولیه مورد نیاز خطوط تولیدی شرکت، خرید و نگهداری مواد اولیه برای دوره زمانی بالای مصرف در دستور کار شرکت قرار دارد که منابع مالی این مورد از محل تسهیلات مالی تأمین می گردد.

بخش کوچکی از مواد اولیه از خارج کشور، (عمدتاً  کشور ایتالیا) تأمین  می گردد. این مواد شامل سلیکات زیرکانیوم و سایر مواد به ارزش 32 میلیارد تومان بوده است که در سال 1402 از طریق واردات تأمین شده اند. بنابراین تأثیرات تغییر نرخ ارز بر بهای تمام شده شرکت اثر چشمگیری ندارد. اما بُعد روانی افزایش نرخ دلار باعث رشد انتظارات تورمی و در نهایت رشد نرخ خرید مواد اولیه داخلی می گردد.

خاک، به عنوان یکی از اصلی ترین مواد اولیه تولید کاشی، سهم 97% از منظر مقدار مصرف (تن) را در ترکیب بهای تمام شده کلوند به خود اختصاص داده است. با نگاهی بر ترکیب بهای تمام شده از منظر ارزش ریالی مواد مصرفی، مشخص می شود که لعاب، به عنوان  هزینه بر ترین ماده اولیه در تولید و پس از آن خاک با سهم 23% و سایر مواد با سهم 18% در ترکیب هزینه های تولید نقش دارند.

بهای تمام شده کلوند

سال مالی شرکت منتهی به اسفند ماه است. فروش محصولات از طریق نمایندگان و عاملین فروش در سراسر کشور انجام می‌شود و صادرات عمدتاً به عراق صورت می‌گیرد. با توجه به ظرفیت تولیدی شرکت، پیش‌بینی می‌شود علاوه بر افزایش نرخ محصولات در سال‌های آینده، تولید محصولات پرسلانی به واسطه ارزش افزوده بالاتر،  از نظر مقداری رشد کند.

متوسط افزایش نرخ فروش محصولات برای سال مالی 1403، 30% در نظر گرفته شده است. همچنین انتظار می‌رود نرخ خرید مواد اولیه به صورت میانگین 30% رشد داشته باشد.

نرخ مالیاتی مؤثر نیز برابر با 12 % در نظر گرفته شده است. و همچنین صادرات معاف از مالیت می باشد.

در نهایت با مفروضات محتاطانه در نظر گرفته شده، برای سال مالی 1403 برآورد سود خالص 1,026 ریالی به ازای هر سهم و نسبت قیمت به سود پیشرو  4/4 واحدی انتظار می رود.که در شرایط فعلی بازار ارزنده به نظر می رسد.

پیش بینی سود کلوند
تحلیل بنیادی کلوند

از همراهی شما در مقاله تحلیل جامع بنیادی کلوند صمیمانه سپاسگزاریمو پیشنهاد می‌کنیم در صورت تمایل، فایل pdf این تحلیل را نیز دانلود کرده تا آن را همیشه به همراه داشته باشید.



دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *